Wyniki finansowe za 2Q: Google zarabia coraz więcej ale stawki CPC nadal spadają

Usługi Google codziennie wykorzystywane są przez miliony internautów na całym świecie. Wydawać by się więc mogło, że internetowy gigant z Mountain View nie powinien martwić się o swoją przyszłość. Niestety cyfrowa rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Pomimo wzrostu dochodów Google ma poważny problem wynikający ze spadku stawek za pojedyncze kliknięcie w reklamę.

Fot: Stuck in Customs, Flickr | CC.

Fot: Stuck in Customs, Flickr | CC.

Parę dni temu opisywałem wyniki finansowe Nokii za 2Q 2013 roku dzisiaj przyszła pora na dokładne przeglądnięcie tabelek opublikowanych przez Google, które pracownikom Amerykańskiej korporacji na pewno nie poprawią humoru. Pomimo tego iż internetowy gigant z Mountain View zanotował w ciągu ostatnich kilku miesięcy całkiem spory przychód na poziomie 14,1 miliarda dolarów to należy zwrócić tutaj uwagę iż wynik ten jest gorszy od przewidywań analityków aż o 300 milionów dolarów. Co ciekawe Google w 2Q tego roku zarobił tylko 3,12 miliarda zielonych co również jest gorszym wynikiem od tego jaki udało się uzyskać w pierwszych miesiącach 2013 roku. W opublikowanym raporcie może jedynie cieszyć ciągle rosnące zainteresowanie Androidem, który jest już aktywowany w ciągu dnia aż 1,5 miliona razy.

Google ma coraz większy problem z głównym źródłem swojego dochodu czyli reklamami internetowymi. Stawki CPC (cost-per-click czyli koszt pojedynczego kliknięcia) nieustannie spadają co obrazuje upadek rynku reklamy kontekstowej. Można nawet przypuszczać, że za parę lat Google będzie sprzedawał zupełnie inne rodzaje reklam niż dziś. Co ciekawe wydawcy zrzeszeni w programie AdSense otrzymali od Google aż 3,1 miliarda dolarów. Jest to 25% ogólnych przychodów internetowego giganta z Mountain View. Firma ta eksperymentuje również z reklamami mobilnymi, które niestety na dzień dzisiejszy nie dają praktycznie żadnego zysku.

Google-i-Motorola-finanse-w-Q2-2013

Nie należy również zapominać o wielkiej kuli u nogi Google czyli Motoroli. Spółka ta w minionym kwartale wygenerowała 342 miliony dolarów strat co jest znaczącym wzrostem w porównaniu z ubiegłym rokiem. Eric Schmidt ma jednak nadzieję, że zmiana logotypu i premiera nowego telefonu Motoroli o nazwie Moto X przyniesie wreszcie długo wyczekiwany zysk.

Szczegółowe informacje na temat wyników finansowych opublikowane przez Google (j. angielski): www.investor.google.com/earnings/2013/Q2_google_earnings.html.

, , ,