Informacje o nowych artykułach oraz akcjach edukacyjnych prosto na Twojej skrzynce e-mail!

Operatory rzutowania w C++

Czasami podczas pisania programów komputerowych musimy przypisać jakąś daną załóżmy typu double do innej zmiennej, która niestety jest już innego typu. W takim przypadku z pomocą przychodzą nam tak zwane operatory rzutowania, które w C++ przeszły w ostatnim czasie niemalże rewolucję. Nie będę na łamach tego artykułu opisywał starych (co ciekawe dalej działających) technik konwersji różnego rodzaju danych ale skupię się tutaj na nowych, zgodnych z obecnym standardem operatorach rzutowania.

C++ oferuje nam 4 operatory rzutowania, takie jak:

  1. static_cast<nazwaTypuNaKtoryChcemyZrzutowacJakasDana>(wyrazenie);
  2. const_cast<nazwaTypuNaKtoryChcemyZrzutowacJakasDana>(wyrazenie);
  3. dynamic_cast<nazwaTypuNaKtoryChcemyZrzutowacJakasDana>(wyrazenie);
  4. reinterpret_cast<nazwaTypuNaKtoryChcemyZrzutowacJakasDana>(wyrazenie);

static_cast

static_cast wykorzystujemy do konwersji danych zapisanych w zmiennych różnych typów:

#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
     double liczbaPI = 3.14;
     int liczbaPIpoKonwersji = static_cast<int>(liczbaPI);

     cout << liczbaPI << endl; //wypisze 3.14
     cout << liczbaPIpoKonwersji; //wypisze 3 zamiast 3.14;

     return 0;
}

const_cast

const_cast wykorzystujemy do konwersji stałych na zmienne, zmiennych na stałe lub stałych jakiegoś typu na stałe innego typu (uwaga: nie można jednocześnie rzutować jakiejś stałej na zmienną innego typu i odwrotnie):

#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
     const double liczbaPI = 3.14;
     const double *wskDoStalej = &liczbaPI;

     double *wskaznik = const_cast<double *>(wskDoStalej); //przypisujemy dane ze stałej do zwykłego wskaźnika

     cout << *wskaznik << endl; //wypisze 3.14

     return 0;
}

UWAGA: Używając const_cast należy operować na wskaźnikach.

dynamic_cast

dynamic_cast wykorzystujemy między innymi dla typów polimorficznych. Na łamach tego artykułu nie będę się rozpisywał jak to działa bowiem jest to strasznie rozległy temat nadający się na odrębny wpis. Ograniczę się więc tylko do zaprezentowania przykładowego kodu:

#include <iostream>

using namespace std;

struct A //struktura A
{
    virtual ~A() 
    { };
};

struct B : A //struktura B dziedzicząca po A
{ };

int main()
{
    B objekt;
    A *wsk = &objekt; //wskaźnik na obiekt typu B

    void *wsk2 = dynamic_cast<void *>(wsk); //rzutowanie dynamic_cast (na wskaźnikach)

    cout << "wsk: " << wsk << endl;
    cout << "wsk3: " << wsk2 << endl;
    cout << "obiekt: " << &objekt << endl;

    return 0;
}

reinterpret_cast

reinterpret_cast używamy do rzutowania wskaźników (a właściwie adresów które przechowują) na inny typ. Jeżeli mam na przykład wskaźnik, który wskazuje na komórki pamięci typu double, a chcemy zapisać jego zawartość (czyli adres na który wskazuje) do wskaźnika przeznaczonego na typ int to musimy właśnie użyć tego operatora rzutowania:

#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
    double *wsk;
    double liczba = 5;
    wsk = &liczba; //przypisujemy jakieś dane do wskaźnika (żeby wiedzieć na co pokazuje)

    cout << wsk << endl; //wypisz adres przechowywany przez wskaźnik 'wsk'

    int *wsk2;
    wsk2 = reinterpret_cast<int *>(wsk); //teraz przypisujemy do 'wsk2' typu int adres ze wskaźnika 'wsk' typu double

    cout << wsk2; //wypisz adres przechowywany przez wskaźnik 'wsk2'

    return 0;
}

Spodobało się?

Jeśli tak, to zarejestruj się do newslettera aby otrzymywać informacje nowych artykułach oraz akcjach edukacyjnych. Gwarantuję 100% satysfakcji i żadnego spamowania!

, , , , , , ,

Dodaj komentarz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pin It on Pinterest