Development blog #8 i #9: Podsumowanie projektu i plan na nowy rok!
Jak pewnie niektórzy zauważyli ostatnio nie opublikowałem artykułu z serii „Development blog„, co mogło pewnie wywołać uzasadnione pytania o dalszą przyszłość projektu. Wszystkich, którzy pomyśleli, że to już koniec muszę zapewnić, że nie! Brak ostatniego wpisu wynikał po prostu z tego, że nic sensownego w projekcie nie zrobiłem i po prostu nie było o czym pisać. W zeszłym miesiącu miałem dużo różnych rzeczy do ogarniania i niestety z czegoś musiałem zrezygnować, w grudniu zabrałem się jednak ponownie do pracy, a jej efektami chciałem się podzielić z Wami publikując (z małym opóźnieniem) ostatni w tym roku artykuł z tej serii. Oczywiście po nowym roku, temat będzie dalej kontynuowany.
Podsumowanie dotychczasowej pracy
Na początku chciałbym podsumować to co udało się dotychczas zrobić. Tak więc jak już pisałem parę tygodni temu przy prezentowaniu demo aplikacji pojawiły się pierwsze commity na masterze
, a w zasadzie to pojawiły się wczoraj bo dopiero teraz zrobiłem w końcu MR. Opóźnienie to wynikało z kilku moich błędów, które w ostatnim czasie naprawiłem. Musiałem między innymi zaktualizować wersję MvvmCross’a co powodowało pewne modyfikacje w kodzie (część rzeczy trzeba było napisać od nowa) oraz zrobić gruntowny porządek w repozytorium, do usunięcia były między innymi pliki binarne, które nie powinny się tam znaleźć. Przy okazji rozplanowałem też cały podział architektoniczny aplikacji.
Przeprowadzając retrospekcję doszedłem też do bardzo ważnego wniosku, który trochę opóźniał moją pracę. Mianowicie często zamiast pisać kod zastanawiałem się jak coś zrobić zakładając, że nie będę tego później poprawiał ze względu na potencjalnie rosnący dług technologiczny. Unikanie tego zjawiska jest porządane, ale nie można popadać w skrajności co miało miejsce w moim przypadku. Tak więc postanowiłem sobie, że od teraz jeżeli nie jestem pewien jak coś zrobić i nie mogę znaleźć lepszego rozwiązania (oczywiście po wcześniejszym kilkukrotnym upewnieniu się, że zrobiłem wszystko co mogłem) to po prostu piszę kod, który jest na tą chwilę najlepszy, a w późniejszym etapie będę to po prostu zmieniał jeśli okaże się, że coś jest nie tak.
Obecny stan tablicy z taskami
Jak widać na obecny sprint mam dwa zadania. Pierwsze z nich to stworzenie mechanizmu umożliwiającego przechowywanie danych wprowadzanych przez użytkownika, a drugie to po prostu napisanie dokumentacji. Niby mało jak na trzy tygodnie, ale już teraz wiem, że będę miał równie mało czasu jaki będę mógł poświęcić na rozwój tej aplikacji więc myślę, że jest to ilość optymalna. Na pewno w lutym będzie tego znacznie więcej.
Plany na kolejny sprint i nowy rok
Jeśli chodzi o plany na kolejny to opisałem je pokrótce w akapicie powyżej. Takie minimum jakie chciałbym zrealizować to właśnie napisanie funkcjonalności dzięki której będę mógł przynajmniej zapisywać niki graczy, które obecnie można już wpisywać w specjalnie przygotowanym oknie aplikacji. Docelowo mechanizm ten ma być uniwersalny i umożliwiać zapisywanie wszystkich danych odnośnie danego gracza (przypisana funkcja, nick etc.) ale zdaję sobie sprawę z tego, że to może być czasochłonne i delikatnie mówiąc mogę tego nie zrealizować w najbliższych tygodniach.
Co do planów dalekosiężnych, to na pewno do końca lutego chciałbym mieć już zaimplementowaną całą funkcjonalność umożliwiającą poprowadzenie jakiejś prostej gry (z kilkoma prostymi funkcjami) – przygotuję pod koniec stycznia zresztą dokładny opis tego o co mi chodzi, żebyście w ogóle wiedzieli co aplikacja robi ;) Na początku maja chciałbym natomiast zaprezentować pierwszą wersję beta, mam nadzieję, że się uda.
Coś jeszcze?
Chciałem opisać dzisiaj kilka technicznych aspektów związanych z projektem i ogólnie Xamarinem ale jak to zwykle bywa po prostu się nie wyrobiłem. Koniecznie więc zacznę od tego w następnym artykule „Developer bloga”.
Jeśli macie jakieś pytania to śmiało piszcie w komentarzach, e-mailem lub za pośrednictwem Facebooka.
Szczęśliwego Nowego Roku i udanej zabawy sylwestrowej!