O programie stażowym Comarch – wywiad z Pauliną Bis
Parę dni temu rozpoczęła się kalendarzowa wiosna, za niedługo lato i oczekiwane przez rzesze studentów wakacje. Prawie trzy miesiące wolnego od nauki to znakomity okres aby „zdobyć” swoje pierwsze doświadczenia w branży IT. Czy wiesz, że właśnie teraz jest ten moment aby porozsyłać swoje CV? Mimo koronawirusa i „narodowej kwarantanny”, wiele firm właśnie w marcu i na początku kwietnia rozpoczyna swoje działania związane z rekrutacją studentów na letnie staże bądź praktyki.
Jedną z takich propozycji pracy jest program stażowy organizowany przez firmę Comarch. Tego pracodawcy chyba nikomu przedstawiać nie trzeba? To jedna z największych na polskim rynku firm w branży informatycznej. Jak zresztą co roku już od 18 lat zaprasza w swoje progi studentów spragnionych wiedzy i nowych wyzwań. Wakacyjny staż organizowany jest w większości dużych miast: Białystok, Gdańsk, Gliwice, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Poznań, Rzeszów, Tarnów… Wszystko jednak zależy na jaki profil zdecydujesz się aplikować.
Masz pewnie sporo pytań? Nic dziwnego w końcu to Twoja pierwsza praca. Pozostaje mi jedynie zaprosić Ciebie do lektury poniższego wywiadu, jaki przeprowadziłem z Pauliną Bis, specjalistką ds. rekrutacji, a przede wszystkim koordynatorką programu stażowego w firmie Comarch. Mam nadzieję, że rozwieje on wiele Twoich wątpliwości.
Czy możesz się przedstawić, czym się zajmujesz, jaką rolę pełnisz w Comarch, co należy do Twoich codziennych obowiązków?
Paulina Bis. W tym roku jestem po raz kolejny koordynatorem wakacyjnego programu stażowego Comarch. Poza tym odpowiadam za procesy rekrutacji, w tym promocję ofert pracy, do naszych projektów telekomunikacyjnych oraz na stanowiska administracyjne. Koordynuję również pozostałe staże.
Czy poza wakacyjnym stażem są organizowane jeszcze jakieś inne projekty dla studentów?
Tak, w ciągu roku również zatrudniamy studentów na stanowiska młodszych programistów bądź specjalistów. Przyjmujemy osoby stawiające pierwsze kroki w IT, które chętne są do nauki i zdobycia doświadczenia. Dla nas bardzo cenne jest ich wykształcenie oraz chęć rozwoju.
Jak wyglądają początki pracy przy planowaniu stażu? Organizujecie wewnątrz firmy „burzę mózgów” i dyskutujecie o planowanych profilach czy może wpływ na to, kogo zatrudnicie, mają raczej inne czynniki?
Przed każdą edycją stażu siadamy ze wszystkimi osobami odpowiedzialnymi za przyjmowanie stażystów w firmie i zastanawiamy się nad innowacjami i usprawnieniami. Co roku w programie stażowym pojawiają się nowe elementy. Trzeba jednak pamiętać, że tegoroczna edycja stażu będzie już naszą 18 (staz.comarch.pl). Po takim czasie mamy wypracowany, niemalże do perfekcji, proces organizacji i planowania stażu.
Jak taki proces wygląda? Jak dbacie o to, aby dotrzeć do interesujących grup kandydatów?
Działania promocyjne również przygotowywane są ze znacznym wyprzedzeniem. Kandydaci mogą nas spotkać i porozmawiać o stażu na targach pracy, konferencjach, meetupach. Prowadzimy też szereg działań online i oczywiście jesteśmy obecni w social mediach. Osoby, które chcą być zawsze na bieżąco, zapraszamy do dołączenia do naszej grupy na Facebooku – Staże i praktyki Comarch.
Działania te realizujemy m.in. w oparciu o materiały od stażystów i opiekunów stażowych z poprzednich edycji, tak aby w jak najlepszy i najdokładniejszy sposób przybliżyć potencjalnym kandydatom, jak wygląda nasz wakacyjny program.
A jak to wygląda to od strony szeroko rozumianej rekrutacji? Od jakiegoś czasu coraz głośniej mówi się, że mamy przesyt „juniorów” osób po bootcampach czy innych kursach, których wiedza techniczna jest co prawda szeroka, ale bardzo płytka. Jak wygląda idealny profil poszukiwanego na staż kandydata?
Staż skierowany jest dla studentów od II do V roku. Podczas etapu, w którym weryfikujemy CV kandydatów aplikujących na staż, sprawdzamy czy te warunki są spełnione. Innym wymogiem decydującym o pozytywnym rozpatrzeniu aplikacji jest informatyczny bądź pokrewny kierunek studiów – wiedza akademicka jest dla nas bardzo ważna i dlatego weryfikujemy ją na etapie rekrutacji. Duże znaczenie mają też projekty, w których studenci do tej pory uczestniczyli czy realizowali samodzielnie.
Czy dość „ciekawe” CV przekłada się później na lepszy wynik w procesie rekrutacji?
W formularzu aplikacyjnym prosimy kandydatów o podzielenie się osiągnięciami ze studiów czy projektami, które mieli okazję realizować. Mniej interesują nas deklaracje o technologiach, jakie znają. Ta wiedza i tak zostanie zweryfikowana na testach. Ich wynik ma największy wpływ na zakwalifikowanie się do stażu.
Przedstawicieli Comarch można spotkać na wielu różnych imprezach, targach pracy, konferencjach, hackatonach. Jaki efekt przynoszą takie działania marketingowe? Udaje się pozyskać kontakty do wartościowych kandydatów podczas tego typu wydarzeń?
Jak najbardziej. Tego typu wydarzenia to bardzo ważna część promocji stażu. Potencjalni kandydaci na staż mają wówczas szansę spotkać i porozmawiać ze specjalistami pracującymi w Comarch, a także poznać szczegóły dotyczące technologii, w jakich pracujemy, projektów stażowych czy warunków, jakie oferujemy.
My, dzięki takim spotkaniom z potencjalnymi kandydatami, mamy okazje aktywnie zachęcić do aplikacji na staż, poznać jakie profile stażu cieszą się największym zainteresowaniem, co budzi wątpliwość kandydatów i czego tak naprawdę oczekują od stażu.
Czy podczas takich spotkań zbieracie CV, które potem biorą udział w procesie rekrutacyjnym na staż/stanowiska juniorskie?
Z uwagi na obowiązujące Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych nie przetwarzamy CV w formie papierowej. Gorąco zachęcamy do wypełniania formularzy aplikacyjnych na naszej stronie pod wybraną ofertą stażu bądź pracy.
Masz jakieś rady, jak dobrze przygotować swoje CV?
Tak jak wspomniałam wcześniej, bardzo ważne jest, by opisać projekty, w jakich brało się udział, osiągnięcia podczas studiów, a także komercyjne doświadczenie, jeżeli już takie posiadamy. Nie powinno się zawyżać swoich kwalifikacji, także pisząc w CV o wysokim poziomie znajomości języków obcych.
Skoro macie tylu chętnych, to w jaki sposób przeprowadzacie weryfikację techniczną?
Testy kwalifikacyjne są etapem weryfikacji technicznej kandydatów na staże IT. Jest to bardzo dobrze zorganizowany proces. Każdy kandydat, zależnie od profilu stażu, na jaki aplikuje, ma do napisania test zawierający moduły specjalistyczne. Przykładowo, w przypadku kandydatów ubiegających się o staż w profilu programistycznym moduły specjalistyczne to wybrane języki programowania, natomiast kandydaci chcący wziąć udział w stażu o profilu inżynier systemowy otrzymają od nas pytania weryfikujące wiedzę i umiejętności w zakresie administracji systemami, a także sieci i bezpieczeństwa.
Co poradziłabyś przyszłym kandydatom – jak mogą się przygotować, aby jak najlepiej zaliczyć dane testy? Sprawdzacie znajomość tego, w jaki sposób dany język programowania działa czy może są to bardziej pytania „kreatywne”?
Najważniejsze to odświeżyć wiedzę zdobytą podczas studiów. Warto też skupić się na technologiach, które wybraliśmy uzupełniając formularz rekrutacyjnych. Nasze pytania mają zarówno teoretyczny, jak i praktyczny charakter. Weryfikujemy ogólne rozumienie programistyczne, nie mamy pytań, które są podchwytliwe.
Czy po teście technicznym są jeszcze jakieś inne etapy rekrutacji?
Kandydatów kwalifikujemy do stażu na podstawie wyników testów. Bezpośrednio, przed rozpoczęciem stażu mają oni szansę spotkać się ze swoim przyszłym opiekunem stażowym i porozmawiać o projekcie czy technologiach, w jakich będzie on prowadzony.
W przypadku staż UX nie prowadzimy testów, a rozmowy kwalifikacyjne, podczas których kandydaci prezentują swoje portfolio.
Skoro na staż UX przeprowadzacie rozmowy kwalifikacyjne to pewnie już na etapie otrzymanych CV, odrzucacie dużą ich część. Co w takim razie może zrobić kandydat, aby zwiększyć swoje szanse?
Od kandydatów aplikujących na staż UX/UI wymagamy portfolio, a także pasji do projektowania. Osoby, które pochwalą się najciekawszymi pracami, będą miały okazje zaprezentować je podczas rozmów kwalifikacyjnych. Rekrutację kończymy 28 kwietnia, więc kandydaci mają jeszcze czas by dopracować swoje portfolia.
Załóżmy, że podjęliście już decyzję o zatrudnieniu konkretnego stażysty. Umowa jest na stole, kandydat ją podpisał, słowem wszystko gotowe. Jak dalej już po waszej stronie wygląda proces, w którym planujcie organizację pracy dla nowego członka zespołu. Staż trwa trzy miesiące, a to raczej zbyt krótko, żeby kogoś z tak małym doświadczeniem wdrożyć do jakiegoś dużego komercyjnego projektu. Z drugiej strony taka osoba przez ten okres musi przecież coś robić.
Stażyści rozpoczynając staż 1 lipca, trafiają do istniejących już zespołów. Przez pierwszy miesiąc mają oni czas na wdrożenie, czyli zapoznanie się z firmą i pozostałymi członkami zespołu. Poznają wówczas projekt i produkt, przy którym będą mieli okazje pracować, uczestniczą w szkoleniach adaptacyjnych. Bardzo ważna na tym etapie jest rola opiekuna, który ma za zadanie wprowadzić stażystę do firmy, pokazać specyfikę pracy w zespole, by czuł się jego integralną częścią i pomagać na każdym etapie trwania stażu.
Czy w trakcie trwania stażu kandydat dostaje od swojego line-manager lub innej osoby, konkretny feedback odnośnie swojej pracy?
Tak, to bardzo istotne. Każda grupa stażowa ma swojego bezpośredniego opiekuna. Przykładamy bardzo dużą uwagę do wyboru opiekunów stażowych. Musi być to przede wszystkim specjalista w swojej dziedzinie, by mógł on dawać informację zwrotną co do pracy stażysty. Zależy nam też na jego dostępności dla stażystów – nie może być to osoba, którą ciągle przebywa w delegacjach, bądź na spotkaniach u klienta. Rola opiekuna jest u nas bardzo starannie określona. Ma on za zadanie pomóc stażystom w dokładnym określeniu celów, ale też wspierać ich na każdym etapie projektu stażowego oraz pomóc w zaplanowaniu pracy. Bardzo istotne jest również motywowanie stażystów do pracy i uświadamianie, że ma ona istotny wpływ na finalny kształt projektu.
Rozumiem, że po stażu, który de facto jest inwestycją w nowych pracowników, chcielibyście zatrudnić tych najlepszych kandydatów. W jaki sposób decydujecie o tym, z kim przedłużycie umowę, a z kim niestety będzie trzeba się rozstać?
Opiekunowie bacznie przyglądają się pracy stażystów przez 3 miesiące, jakie spędzają podczas stażu w naszej firmie. Pod koniec tego okresu z każdym stażystą przeprowadzana jest rozmowa podsumowująca. Jeżeli stażysta spisał się podczas stażu – przyswajał wiedzę, był zmotywowany i zaangażowany w projekt oraz jest chętny do kontynuacji współpracy, wówczas oferujemy mu zatrudnienie po stażu. Oczywiście, zdajemy sobie sprawę, że są to studenci, dlatego dajemy możliwość podjęcia zatrudnienia na część etatu, tak by praca nie kolidowała z zajęciami na uczelni.
Zdarzają się również sytuacje, że stażyści nie mogą podjąć zatrudnienia bezpośrednio po stażu, gdyż chcieliby oni skupić się na uczelni. Takie osoby są bardzo mile widziane ponownie w Comarch, kiedy ich plan zajęć pozwoli na to, by część swojego czasu poświęcić na pracę.
Ok, to na koniec mam pytanie, które chyba najbardziej interesuje czytelników, jak wyglądają kwestie związane z wynagrodzeniem, dodatkowymi benefitami?
Staż w Comarch jest stażem płatnym, co oznacza, że przez 3 miesiące stażyści otrzymują wynagrodzenie za swoją pracę. Dodatkowo w ciągu tych kilku miesięcy w Comarch mają do wykorzystania pięć dni płatnego urlopu. Stażyści są oczywiście mile widziani na wszelkich zespołowych spotkaniach integracyjnych, a w Krakowie mogą także korzystać z centrum rekreacyjnego (basen, siłownia, sauna), które znajduje się na terenie kampusu Comarch.
Czy po zakończonym stażu kandydat ma możliwość wyboru formy zatrudnienia?
Stażyści, po zakończonym stażu wracają na uczelnie, dlatego też najchętniej kontynuują współpracę w oparciu o umowy cywilnoprawne. Dzięki temu mogą podjąć zatrudnienie na cześć etatu, a godziny ich pracy są elastyczne. W zależności od indywidualnych sytuacji, po stażu można też zostać zatrudnionym na umowę o pracę bądź B2B.
Dzięki za rozmowę.
Dziękuję.