Obsługa zmiennych
Zmienne to najważniejszy element języków programowania. Zmienna (ang.: var), to pewnego rodzaju kontener na dane, gdzie możemy zapisać różnego rodzaju informacje, a następnie w prosty sposób się do nich odwołać.
Każda zmienna zaimplementowana w Turbo Pascalu musi mieć określony typ danych. Podstawowymi typami dostępnymi w TP są:
Typy całkowite
Typ zmiennej | Zakres | Rozmiar w pamięci [bajty] |
ShortInt | (-128..127) | 1 |
Integer | (-32768..32767) | 2 |
LongInt | (-2147483648..2147483647) | 4 |
Byte | (0..255) | 1 |
Word | (0..65535) | 2 |
Typy rzeczywiste
Typ zmiennej | Zakres | Rozmiar w pamięci [bajty] |
Real | 2.9*10-39…1.7*1038 | 6 |
Single | 1.5*10-45…3.4*1038 | 4 |
Double | 5*10-324…1.7*10308 | 8 |
Extended | 3.4*10-4932…1.1*104932 | 10 |
Comp | -9.2*1018…9.2*1018 | 8 |
Turbo Pascal oferuje również:
- Zmienne typu
Boolean
– przyjmują one wartościtrue
lubfalse
; - Zmienne typu
String
– przyjmują ciąg znaków;
Znamy już typy zmiennych, napiszmy więc prosty program w którym zastosujemy zmienne do zapisania liczby podanej przez użytkownika, a następnie jej wyświetlenia:
program liczby; uses crt; var liczba1,liczba2:integer; {deklarujemy zmienne "liczba1" oraz "liczba2" typu integer} begin writeln('Podaj liczbę: '); {wyświetlamy napis na ekranie} readln(liczba1); {zapisujemy podaną przez użytkownika liczbę, w zmiennej "liczba1"} writeln('Podaj drugą liczbę: '); readln(liczba2); write('Podałeś liczby: ', liczba1, ', ', liczba2); {wyświetlamy zawartość zmiennych} end.
Analizując powyższy kod, należy zwrócić uwagę na sposób deklarowania zmiennych:
var zmienna:typ; zmienna1, zmienna2:typ;
Funkcję read()
oraz readln()
(read
od readln
różni się tym, że readln
przenosi kursor linijkę niżej, tak samo jak write
i writeln
) która zapisuje dane w zmiennej:
readln(zmienna);
Oraz sposób wyświetlania zawartości zmiennych:
write(zmienna); {wyświetlamy zawartość zmiennej}
Oczywiście do programu, możemy dodać procedury takie jak ClrScr;
, która czyści ekran czy pętle repeat until KeyPressed;
oczekującą na wciśnięcie przycisku.
Nazwy zmiennych nie mogą zawierać spacji, znaków specjalnych, polskich liter oraz muszą zaczynać się od litery. Przy nadawaniu nazwy zmiennych dobrze się zastanów za co zmienna ma odpowiadać i nadaj jej nazwę, która w przyszłości ułatwi Ci pracę nad kodem.