Piszemy pierwszy program w Pascalu
Po zapoznaniu się z obsługą kompilatora Free Pascal, pora napisać pierwszy program. Aplikacja, którą stworzymy będzie miała za zadanie wyświetlać napis ”Witaj Świecie!
” do momentu kliknięcia jakiegokolwiek przycisku. Oto kod:
program mojPierwszyProgram; uses crt; {deklarujemy użycie modułu CRT} begin {początek programu} writeln(‘Witaj Świecie!’); {wyświetlamy napis} repeat until KeyPressed; {oczekujemy na wciśnięcie przycisku} end. {koniec programu}
Powyższy kod wpisujemy w głównym oknie Free Pascala (na niebieskim tle). Jeżeli wyświetla się czarne tło – ekran główny, to z menu File wybieramy opcję New .
Aby uruchomić aplikację, możemy skorzystać z klawiaturowego skrótu: Ctrl + F9 – odpowiada on opcji: Run => Run. Czyli kompilacji kodu i uruchomienia.
Po włączeniu programu pojawi nam się okno z czarnym tłem i białym napisem „Witaj Świecie!
”. Jeżeli tak się nie stanie oznacza, to że popełniłeś błąd przy wpisywaniu treści kodu.
Pisząc program w języku Pascal, należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy:
- Słowo kluczowe –
Program
, zawsze występuje ono na samym początku, a zaraz za nim podajemy nazwę programu (bez polskich liter, oraz znaków spacji), - Instrukcję
BEGIN
orazEND
– pierwsza informuje komputer że rozpoczyna się kod programu, a druga, że zakończył się kod programu. InstrukcjaEND
, może również występować ze średnikiem (End;
) i wtedy oznacza, że zakończyła się dana procedura lub jakaś funkcja, albo inny blok kodu, - Każdą funkcję należy kończyć znakiem średnika (
;
), jeżeli go nie będzie, kompilator zwróci błąd – jest on obowiązkowy po instrukcjach przypisania, warunkowych, procedurach, funkcjach i oznacza ich koniec.
W naszej pierwszej aplikacji użyliśmy jeszcze funkcji writeln(‘tekst tekst’);
która odpowiedzialna jest za wyświetlanie tekstu, który widnieje w nawiasach oraz przenosi kursor do linijki niżej (instrukcja write
działa tak samo jak writeln
, ale nie przenosi kursora do linijki niżej).
Pamiętaj, że w słowach kluczowych nie wolno używać spacji, oraz polskich liter.
Znaki „{
” i „}
” odpowiadają za rozpoczęcie komentarza („{
”) i zakończenie („}
”). Komentarze pomijane są przy kompilacji kodu i ułatwiają jego późniejszą analizę.
Przy pisaniu kodu, pamiętaj o wcięciach oraz komentarzach. Te dwa elementy są bardzo ważne.
Zadania
- Popełnij w programie kilka błędów, żeby zobaczyć co się stanie. Możesz na przykład skasować średnik.