Informacje o nowych artykułach oraz akcjach edukacyjnych prosto na Twojej skrzynce e-mail!

Wstęp do programowania obiektowego w C++

Modyfikator dostępu

Klasa Dlugopis obecnie nic nie robi, pora więc dodać do niej jakieś elementy. Długopis używamy do pisania, więc przydała by nam się metoda pisz(), która będzie odpowiedzialna za wyświetlanie podanego jako argument tekstu na ekranie.

class Dlugopis {

     void pisz(string tekst) {
        cout << tekst;
    }
};

Kod który stworzyliśmy wyżej zawiera pewien mały błąd. Mianowicie kiedy będziemy chcieli odwołać się do metody pisz() klasy Dlugopis kompilator zaprotestuje wyświetlając komunikat o błędzie. Stanie się tak dlatego, że nie użyliśmy tak zwanego modyfikatora dostępu czyli nie określiliśmy czy metoda ta jest publiczna, prywatna czy może chroniona:

Modyfikator dostępuOpis
public(Publiczny) – Dostęp do metod, pól itd. wewnątrz danej klasy oraz z poza niej.
private(Prywatny) – Dostęp do metod, pól itd. tylko z poziomu klasy w której dany element został zdefiniowany (wyjątek stanowi klasa zaprzyjaźniona – ang. friend).
protected(Chroniony) – Działa tak samo jak private z tym wyjątkiem, że metody, pola itd. są dostępne z poziomu klasy pochodnej (przy dziedziczeniu).

Na razie rozpoczynamy zabawę z programowaniem obiektowym, więc będziemy używać tylko modyfikatora public. Aby skorzystać z modyfikatorów obiektowych należy w klasie napisać public:. Ważne jest to, iż taki zapis odnosi się do wszystkich elementów poniżej:

class NazwaKlasy {

public:
     //pola, metody itd. publiczne

private:
     //pola, metody itd. prywatne

protected:
     //pola, metody itd. chronione
};

Wracając do naszego przykładu to kod będzie wyglądał tak:

#include <iostream>

using namespace std;

class Dlugopis {
    
public:
    void pisz(string tekst) {
        cout << tekst;
    }
    
};

int main() {
    
    Dlugopis dlugopis1;
    
    return 0;
}

Przyszła teraz pora, żeby uruchomić naszą metodę pisz() klasy Dlugopis. Aby się do niej dostać najpierw musimy stworzyć odpowiedni obiekt, co już zresztą zrobiliśmy. Do metod odwołujemy się po znaku . (kropka). Ogólny kod:

nazwaObiektu.nazwaMetody();

nazwaObiektu.nazwaMetody(argumenty);

W naszym przykładzie będzie wyglądało to tak:

dlugopis1.pisz("Napisałeś ten tekst...");

Cały kod:

#include <iostream>

using namespace std;

class Dlugopis {
    
public:
    void pisz(string tekst) {
        cout << tekst;
    }
    
};

int main() {
    
    Dlugopis dlugopis1;
    
    dlugopis1.pisz("Napisałeś ten tekst...");
    
    return 0;
}

Teraz możemy uruchomić powyższy kod, a w konsoli zobaczymy taki napis:

Napisałeś ten tekst...

Gratulacje! Właśnie napisałeś swój pierwszy obiektowy program.

Strony: 1 2 3 4

Spodobało się?

Jeśli tak, to zarejestruj się do newslettera aby otrzymywać informacje nowych artykułach oraz akcjach edukacyjnych. Gwarantuję 100% satysfakcji i żadnego spamowania!

, , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pin It on Pinterest