Pierwsza aplikacja w Android Studio
Struktura katalogów i plików
Zanim jednak zaczniemy dalszą zabawę z tworzeniem aplikacji na Androida zwróćmy uwagę na lewą cześć IDE gdzie znajduje się cała lista różnych dziwnych katalogów i plików:
Aplikacja działająca pod systemem Android składa się z wielu składników, plików z kodem Java, xml odpowiedzialnych między innymi za layout, ikon itd. Przyjrzymy się więc im dokładnie.
APP
manifests
AndroidManifest.xml
Manifest – Plik sterujący który zawiera informacje o charakterze aplikacji oraz każdym jej komponencie. Głownie manifest wykorzystywany jest do zapisywania informacji na temat uprawnień, poszczególnych aktywności (Activities), zarejestrowanych w systemie broadcast receivers czy też informacji na temat wykorzystywanej wersji API.
Więcej informacji na temat manifestu znajduje się w manualu (j. ang.): www.developer.android.com/guide/topics/manifest/manifest-intro.html.
java
W tym katalogu (a dokładnie w pierwszym podkatalogu) będziemy przechowywać wszystkie nasze pliki zawierające kod Javy. Będą to między innymi dodatkowe obiekty, a przede wszystkim klasy odpowiedzialne za generowanie layoutu poszczególnych aktywności.
res
Katalog z zasobami.
Więcej informacji na temat zasobów aplikacji znajduje się w manualu (j. ang.): www.developer.android.com/guide/topics/resources/index.html.
drawable
Katalog przeznaczony dla plików graficznych (PNG, JPEG, lub GIF) oraz xml’ów generujących graficzne elementy.
Więcej informacji na temat tych typów zasobów znajduje się w manualu (j. ang.): www.developer.android.com/guide/topics/resources/drawable-resource.html.
layout
Katalog przeznaczony na pliki xml odpowiadające za interfejs użytkownika w aplikacji (layout).
Więcej informacji na temat layoutów znajdziesz w manualu (j. ang.): www.developer.android.com/guide/topics/resources/layout-resource.html.
menu
Katalog dla plików xml definiujących menu w aplikacji.
Więcej informacji na temat plików generujących menu znajdziesz w manualu (j. ang.): www.developer.android.com/guide/topics/resources/menu-resource.html.
mipmap
Katalog przeznaczony do przechowywania ikony aplikacji.
Więcej informacji na temat dodawania ikony aplikacji znajdziesz w manualu (j. ang.): www.developer.android.com/tools/projects/index.html#mipmap.
values
colors.xml
Plik w ktorym możemy zdefiniować kolory, które później możemy użyć w różnych miejscach aplikacji.
dimens.xml
Plik w którym definiujemy marginesy wykorzystywane w layoucie.
strings.xml
Bardzo ważny plik w którym definiujemy wszystkie rzeczy tekstowe jakie będą zawarte w interfejsie użytkownika. Dzięki temu w przyszłości łatwo będziemy mogli dorobić obsługę innych języków.
Gradle Scripts
build.gradle
Plik zawierający informacje dotyczące kompilacji aplikacji. Można go edytować aby dodać własne moduły, biblioteki czy też zdefiniować miejsce przechowywania kluczy. Jest on integralną częścią projektu.
gradle.properties
Ustawienia plików „Gradle” (skryptów budujących aplikację).
gradlew
Skrypt startowy „Gradle” dla Unixa.
gradlew.bat
Skrypt startowy „Gradle” dla Windowsa.
settings.gradle
Zawiera informacje o wszystkich pod-projektach jakie muszą zostać skompilowane przy kompilacji aplikacji.
Strony: 1 2
tutorial jak stworzyc nowy projekt w androin studio. wow dzieki.
czy po ukończeniu tego poradnika bede jusz programistom?
Zależy jaką masz definicję programisty ;)
Już przy instalacji program wyglądał inaczej niż w poradniku, a interfejs po uruchomieniu to już w ogóle nawet nie przypomina tego z obrazka. No i oczywiście są tam całkiem inne funkcje. Jak ja mam się tam odnaleźć, jak się na tym nie znam?
Artykuł powstał 2 lata temu, od tego czasu trochę się zmieniło. Dzięki za informację, przyjrzę się problemowi i zrobię aktualizację wpisu ;)
android studio to gówno, strasznie sie tnie. Na eclipse 100x lepiej sie pisało – szkoda ze spieprzyli coś, co dobrze działalo, bo juz nie ma pluginu i eclipse nie jest wspierany
No nie wiem, u mnie AS śmiga, emulator również.
Próbowałeś flutter z dart lub jetpack z kotlinem? Podobno to są przyszłościowe technologię pod nowoczesny system fuchsia os.
Hej Kamil, w najbliższym czasie możliwe, że trochę pobawię się Flutterem – jak by co to na pewno będzie wpis na blogu na ten temat :)
Chłopaki, a wy w czym najbardziej lubicie pisać?