Wertykalne sieci społecznościowe #1: Ewolucja sieci społecznościowych tuż za rogiem
Wspólnie z firmą Joivy postanowiłem przygotować serię wpisów na temat współpracy infuancerów z internautami dzięki tworzeniu dedykowanych sieci społecznościowych. Mam nadzieję, że ten temat Was zainteresuje i zapraszam do lektury pierwszego artykułu z tej tematyki. Kolejne wpisy będę ukazywały się co tydzień we wtorki.
Joivy umożliwia tworzenie tematycznych / profesjonalnych sieci społecznościowych, które mogą być naturalnym i bardzo prostym uzupełnieniem kanałów na YouTube. Mogą one przekształcić subskrybentów, czyli jednokierunkową listę odbiorców w zwartą i wymieniającą się informacjami grupę użytkowników tematycznej sieci społecznościowej, której właścicielem jest autor kanału. Dzięki temu odbiorcy kanału, poprzez współudział w sieci społecznościowej, mogą zacząć współpracować przy tworzeniu kanału z innymi, którzy są zainteresowani podobną tematyką. Joivy jest narzędziem, które ma za zadanie wszechstronnie wspierać takie działanie.
W sieciach społecznościowych typu wertykalnego (ang. Vertical Network) specjaliści z podobnych sektorów spotykają się i budują relacje online. Wertykalne sieci nie są uniwersalnymi sieciami społecznościami, jak ma to miejsce w przypadku Facebooka i LinkedIna. Są to społeczności dostosowane tylko i wyłącznie do ściśle określonej grupy odbiorców. Mogą być to sieci społecznościowe dedykowane grupom zawodowym np. lekarzom czy żołnierzom, a nawet całym sektorom. Jednym z przykładów takiej sieci może być Doximity, której członkami są jedynie lekarze i pracownicy medyczni w USA.
Kiedy pacjent przybył na pogotowie w szpitalu w Teksasie z drutami w jelicie, chirurdzy byli zakłopotani. Dlatego zwrócili się do sieci społecznej o nazwie Doximity i znaleźli innego lekarza, który wcześniej widział problem: druty były szczecinami od szczotki do grilla. – Financial Times, Vertical dimensions to social networking
Wertykalne sieci społecznościowe napędzane są trzema czynnikami:
- nawiązywaniem kontaktów z osobami podobnymi do nas, często poprzez pomaganie sobie nawzajem w rozwiązywaniu problemów,
- przekazywaniem specjalistycznej wiedzy,
- możliwością zaprezentowania innym specjalistom swoich osiągnięć. Nie każdy jest w stanie zrozumieć umiejętności i osiągnięć np. chirurga plastycznego, ale inny chirurg je zrozumie i doceni.
Zaletą sieci wertykalnych jest świadomość, że członkowie takiej sieci mogą się kontaktować z innymi, zweryfikowanymi i podobnymi do nich osobami. Stanowią one również nieocenione źródło specjalistycznej informacji. W przeciwieństwie do sieci horyzontalnych – sieci dla każdego – sieci wertykalne oferują spójny przepływ wysokiej jakości treści dla doświadczonej, profesjonalnej publiczności.
Dzięki Joivy, platformie wspierającej tworzenie prywatnych i profesjonalnych sieci wertykalnych, stało się możliwe łatwe tworzenie własnych społeczności. Każdy, kto ma głowę pełną pomysłów, może stworzyć sieć wertykalną wokół wybranej przez siebie niszy. Może być to nisza skierowana do określonej grupy odbiorców, sektora lub specjalizacji.
Większość wertykalnych sieci zaczyna się od kogoś, kto zna się na danej branży i zdaje sobie sprawę, że istnieje potrzeba łatwiejszej komunikacji lub łatwiejszego poznawania nowych ludzi z branży – Yinon Weiss, CEO RallyPoint
Kolejnym przykładem wertykalnej sieci społecznościowej wartej odnotowania jest Edmodo – powstałej dla sektora edukacyjnego. Została ona stworzona przez Nica Borga, który wywodził się z sektora edukacyjnego, znał jego problemy, ograniczenia i możliwości. Widział, że nauczyciele chcą lepiej współpracować i komunikować się z uczniami w klasie, tak łatwo jakby byli na Facebooku, ale bez nadmiernego spoufalania się z uczniami poprzez dodawanie uczniów do grona przyjaciół.
Każda z wymienionych sieci wertykalnych wzbogaciła pomysłodawców o dziesiątki i setki milionów dolarów. Potencjał istniejący w sieciach jest jeszcze w zalążku, ale kwestią czasu jest powstawanie nowych.
Może warto sprawdzić czy nasz pomysł ma szansę stać się kolejną znaną i cenioną siecią wertykalną? Można to sprawdzić za pomocą kilku kliknięć tworząc społeczność w Joivy. Może to być niewielka społeczność w naszej firmie lub nakierowana na dany projekt. Można zaprosić do niej kilka osób, zobaczyć czy technologia spełnia nasze oczekiwania i skupić się na budowaniu swojego własnego małego “Prywatnego Klubu”, który kiedyś może stać się poważną siecią z dziesiątkami tysięcy użytkowników i kilkumilionowym dochodem.