Komunikacja, a zachodzące zmiany w trybie pracy
Artykuł powstał przy współpracy z marką Anegis.
Komputeryzacja i wszechobecna dostępność do internetu wywarła ogromny wpływ na wiele aspektów i stref naszego życia. Obecnie właściwie wszystkie formy aktywności gospodarczej (łącznie z niewielkimi firmami, które dorównują w tym elemencie korporacjom), uczestniczą w technologicznej rewolucji. Według źródeł – internet stał się fundamentem nowej gospodarki1, nazywanej często “gospodarką opartą na wiedzy”1. Rozwój ten przyczynił się do ogromnych zmian na rynku pracy, propagując m.in. tryb home office.
Wszystkie te zmiany zrodziły wiele wyzwań i jeszcze wiele pytań – m.in. w kontekście charakteru zadań, wykonywanych przez pracowników. Pytania te naturalnie zahaczają o komunikację między pracownikami, która nierzadko stanowi za główny filar efektywnie prosperującego przedsiębiorstwa. Ostatecznie zachodząca “teleportacja” firm na tryb zdalny stworzyła ogromne pole do budowania i prezentowania nowych rozwiązań, zmieniając tym samym dotychczasowy rynek pracy.
Internet, gospodarka, społeczeństwo
Analizując ostatnie lata rozwoju technologicznego, łatwo zauważyć niezwykle dynamiczną przemianę pod kątem wykorzystywania technologii. W 2007 roku, w Polsce, 92% przedsiębiorstw wykorzystywało w swojej działalności komputery. Co ciekawe, słabiej od Polski wypadły takie kraje jak Bułgaria, Cypr czy Serbia1. Od tamtego czasu liczby te diametralnie się zmieniły, a proces rozwoju stał się jeszcze szybszy i bardziej zauważalny. O ile 10 lat temu zaledwie 53% polskich przedsiębiorstw posiadało szerokopasmowy dostęp do sieci, a co trzecia firma korzystała z modemu analogowego, o tyle dziś według statystyk GUS, prawie 80% z nas codziennie korzysta z internetu.
Rosnące liczby niejako wymusiły na obecnych przedsiębiorstwach pewne zmiany. Wymagania te, wraz z rosnącymi możliwościami, stworzyły przestrzeń do testowania rozwiązań, które jeszcze kilkanaście lat temu nie miały racji bytu. Wśród nich pojawiła się perspektywa pracy zdalnej, która z założenia miała rozwiązać wiele problemów organizacyjnych.
Podejście to stworzyło termin “modern workplace”, który wykazuje się niezwykłą nowoczesnością w kontekście budowania i prowadzenia swojego stanowiska pracy. To, jak się okazuje, może być odporne na dynamiczne zmiany gospodarcze, ekonomiczne, a nawet społeczne. Dlatego też współpraca w trybie zdalnym najczęściej jest stosowana w organizacjach o np. rozproszonej strukturze, w nowoczesnych modelach biznesowych oraz w trudnych sytuacjach, które zaburzają dotychczasową, stacjonarną pracę.
Jak się okazuje – realizacja postawionych celów w sposób zdalny jest możliwa, zwłaszcza, że najnowsze badania CBRE i Grafton Recruitment wskazały, że aż 86 proc. pracowników ma potrzebę pracy w trybie home office. Te nagłe zmiany to wynik nie tylko panującej pandemii, ale także chęci budowania dodatkowych kompetencji, które niejako wymusza praca poza biurem. Co więcej, w Polsce aż 2.5 mln osób pracuje w firmach, które umożliwiają tryb zdalny. Statystyki więc są nieubłagane, a perspektywa zmian na rynku pracy – dość oczywista.
Wyzwaniem komunikacja?
Powyższej transformacji ulegają nie tylko pracownicy, ale także samo podejście do działań operacyjnych, do zarządzania i do możliwości rozwoju. Firmy niejako samoistnie dostosowują się do tych zmian, szukając pomocy w inteligentnych i zautomatyzowanych rozwiązaniach. O ile niegdyś były one pewnym przywilejem, o tyle dziś stały się filarem, rozwiązującym wiele problemów.
Jednym z tych problemów jest konieczność adaptacji do nowych warunków, a także konieczna zdolność do budowania skutecznej i efektywnej komunikacji.
Nie da się ukryć, że elastyczność, zdolność do dostosowywania się do zmian, a także sukcesywne zarządzanie tymi zmianami jest jedną z najbardziej pożądanych kompetencji osób decyzyjnych i mających wpływ na organizację. To właśnie ich zadaniem jest wspomóc przedsiębiorstwo, wskazując na rozwiązania zapewniające efektywną pracę.
Rozwiązaniem jest oczywiście intuicyjny i wydajny system, zapewniający bezpieczeństwo i ochronę przesyłanych zdalnie danych. Połączenie tych wartości, z jednoczesnym uwzględnieniem koniecznej, szybkiej komunikacji między pracownikami, stało się podwaliną do wykorzystywania takich narzędzi, jak np:
Microsoft Teams
Jedna z najszybciej rozwijających się usług z rodzimego ramienia Microsoft. Jego głównym założeniem jest stworzenie przestrzeni do sprawnej komunikacji, a tym samym całej pracy zespołowej. Wśród podstawowych możliwości wymienia się stworzenie wideokonferencji z wbudowaną opcją nagrywania, maskowania tła, a także udostępniania pulpitu. Te trzy opcje nie tylko poprawiają sama komunikację, ale także pozwalają przeprowadzać rozmowy na niezwykle profesjonalnym poziomie. Ostatecznie więc otrzymujemy usługę, która pozwala pracować na dokumentach w obrębie jednej platformy komunikacyjnej, z jednoczesnym zachowaniem bezpieczeństwa, spełniającego standardy wszystkich przedsiębiorstw.
Microsoft Teams stwarza więc możliwość zdalnego szkolenia pracowników, ułatwiając zarządzanie projektami, planowanie rozmów, współpracę między różnymi przedsiębiorstwami i ostatecznie – wspieranie rozwoju pracy zdalnej.
TeamViewer
Narzędzie pozwalające na zdalną obsługę i zarządzanie pulpitem drugiego użytkownika. Jego zadaniem jest wspierać pracę administracyjną, wykonywaną głównie w trybie zdalnym. Cel opiera się na pomocy w zdalnej obsłudze oprogramowania, z jednoczesną możliwością zdalnego rozwiązywania problemów na tle np. sprzętowym. Nietrudno więc się domyślić, że TeamViewer jest narzędziem pomocnym w sytuacjach kryzysowych, np. gdy wymagana jest praca na sprzęcie pracowników, wykonujących obowiązki poza stacjonarnym miejscem pracy.
1Zalega, T. (2009). Praca zdalna–obraz przemian w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej. Master of Business Administration, 17(4), 35-45.