Instrukcja wyboru SWITCH w C++
Instrukcja wyboru Switch w C++ jak i każdym innym języku programowania, to tak naprawdę zagnieżdżone If’y. Ogólna składnia tego elementu nie jest zbyt skomplikowana, a wygląda mniej więcej tak:
switch(operator_sterujacy) //operator sterujący czyli jakaś zmienna zawierająca liczbę np. typu int
{
case wartosc_1:
instrukcja1;
break;
case wartosc_2:
instrukcja2;
break;
case wartosc_3:
instrukcja3;
break;
default:
instrukcja4;
break;
}switch(operator_sterujacy) //operator sterujący czyli jakaś zmienna zawierająca liczbę np. typu int
{
case jakas_zmienna:
instrukcja1;
case wartosc_2:
instrukcja2;
continue; //wypisz to co powyżej i sprawdzaj dalej
case wartosc_3:
instrukcja3;
break;
default:
instrukcja4;
break;
}Wyróżnić tutaj należy słowo kluczowe Break, które jak sama nazwa wskazuje po prostu przerywa wykonywanie danej instrukcji, kolokwialnie mówiąc – przerywa dalsze wykonywanie Switch’a oraz słowo kluczowe Default, które zostało tutaj użyte jako warunek i oznacza po prostu „domyślnie”, należy to rozumieć w ten sposób iż kod umieszczony za tym warunkiem zostanie wykonany wtedy i tylko wtedy kiedy zmienna operująca będzie miała inną wartość od podanych wyżej innych warunków logicznych. Oczywiście użycie słowa Default w instrukcji Switch jest opcjonalne.
Przykładowy program wykorzystujący instrukcję SWITCH w języku C++:
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
cout << "Podaj swoją ocenę z informatyki:";
int ocena;
cin >> ocena;
switch(ocena)
{
case 1:
cout << "Masz niedostateczny!";
break;
case 2:
cout << "Masz dwóję!";
break;
case 3:
cout << "Trója! - Mogło być lepiej ;)";
break;
default:
cout << "Masz wyżej niż 3! Gratuluję!";
break;
}
return 0;
}