Instrukcja wyboru SWITCH w C++
Instrukcja wyboru Switch w C++ jak i każdym innym języku programowania, to tak naprawdę zagnieżdżone If’y. Ogólna składnia tego elementu nie jest zbyt skomplikowana, a wygląda mniej więcej tak:
switch(operator_sterujacy) //operator sterujący czyli jakaś zmienna zawierająca liczbę np. typu int { case wartosc_1: instrukcja1; break; case wartosc_2: instrukcja2; break; case wartosc_3: instrukcja3; break; default: instrukcja4; break; }
switch(operator_sterujacy) //operator sterujący czyli jakaś zmienna zawierająca liczbę np. typu int { case jakas_zmienna: instrukcja1; case wartosc_2: instrukcja2; continue; //wypisz to co powyżej i sprawdzaj dalej case wartosc_3: instrukcja3; break; default: instrukcja4; break; }
Wyróżnić tutaj należy słowo kluczowe Break, które jak sama nazwa wskazuje po prostu przerywa wykonywanie danej instrukcji, kolokwialnie mówiąc – przerywa dalsze wykonywanie Switch’a oraz słowo kluczowe Default, które zostało tutaj użyte jako warunek i oznacza po prostu „domyślnie”, należy to rozumieć w ten sposób iż kod umieszczony za tym warunkiem zostanie wykonany wtedy i tylko wtedy kiedy zmienna operująca będzie miała inną wartość od podanych wyżej innych warunków logicznych. Oczywiście użycie słowa Default w instrukcji Switch jest opcjonalne.
Przykładowy program wykorzystujący instrukcję SWITCH w języku C++:
#include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "Podaj swoją ocenę z informatyki:"; int ocena; cin >> ocena; switch(ocena) { case 1: cout << "Masz niedostateczny!"; break; case 2: cout << "Masz dwóję!"; break; case 3: cout << "Trója! - Mogło być lepiej ;)"; break; default: cout << "Masz wyżej niż 3! Gratuluję!"; break; } return 0; }