Monitor dla programisty, jaki wybrać, na co zwracać uwagę?
Wpis ma charakter komercyjny.
Monitor to najważniejszy element wyposażenia biurka programisty. Taka specyfika zawodu, że prawie 90% czasu (odliczając daily meeting, przerwę obiadową itd.) developerzy spędzają przed komputerem. Tego rodzaju tryb pracy wymaga więc sporych poświęceń, a przede wszystkim dobrego sprzętu. Nie wyobrażam sobie sytuacji, żebym przez cały dzień siedział zgarbiony przy biurku wpatrując się w 13 calowy ekran laptopa, na którym mieści się zaledwie parę linijek kodu i ciągle muszę przełączać się między różnymi oknami. Komfort pracy jaki daje dodatkowy, co najważniejsze duży monitor jest nieporównywalnie lepszy, kto miał okazję tak pracować to pewnie doskonale wie o czym mówię. Pamiętam zresztą mój pierwszy dzień w pracy w jednej z krakowskich firm IT, kiedy zobaczyłem moje biurko, co prawda z dużym bardzo dobrym monitorem (chyba 24”) ale mimo wszystko od razu poprosiłem szefa o drugi, oczywiście okazało się, że w firmie brakuje tego rodzaju sprzętów (no bo wiadomo wszyscy chcą mieć dwa) ale po jakiejś godzinie w końcu udało się coś wykombinować. Tak właśnie powinno być!
Każdy chyba zdaje sobie sprawę z tego, że dobry monitor to najważniejsze narzędzie pracy programisty wpływające na jego komfort oraz zdrowie. Wchodząc jednak do sklepu komputerowego naszym oczom ukazują się setki różnych produktów, a sprzedawcy po kolei przekrzykują się wychwalając zalety konkretnego egzemplarza. Osoba niezdecydowana pewnie po takiej wizycie będzie jeszcze bardziej się wahała nad wyborem konkretnego modelu. Monitora nie wymieniamy co parę miesięcy, więc warto by było aby taki zakup maksymalnie dobrze przemyśleć. Przede wszystkim warto się tutaj kierować kilkoma punktami: celem zakupu (praca, granie, oglądanie filmów itd.), budżetem, preferowaną wielkością matrycy (to nie prawda, że monitor tym większy tym lepszy) oraz dostępnym na biurku miejscem (nie chcemy chyba zwisać w powietrzu z klawiaturą?).
Przykładowo, jeżeli nasz monitor będziemy w większości czasu wykorzystywać do oglądania filmów, albo po prostu będzie to jedyny cel jego zakupu, to może warto tutaj pomyśleć nad projektorem i ekranem? A jeśli już jesteśmy zdecydowani przy zakupie monitora to prawdopodobnie w takim wypadku będziemy celować w jak największe modele, z dobrą jakością obrazu czy nasyceniem kolorów. Dla gracza będzie natomiast ważny czas reakcji i pewnie kilka innych parametrów. Programiści natomiast powinni zwrócić uwagę na całkowicie inne cechy.
Specyfikacja pracy programisty
Zanim przejdziemy dalej czyli zaczniemy zastanawiać się nad parametrami technicznymi dla monitora wykorzystywanego do programowania zastanówmy się nad specyfikacją pracy developerów czyli nad tym co należy do naszych codziennych obowiązków.
Większość czasu w pracy programista spędza oczywiście na pisaniu kodu, tutaj kluczowym jest to aby na ekranie zmieściło się jak najwięcej linijek, nie wiem jak wam ale mi to zdecydowaniu ułatwia sprawę, ciągłe scrollowanie góra-dół jest mało komfortowe, a jak wiemy klasy mogą być całkiem spore więc warto aby wyświetlała się jak największa jej część. IDE składa się rownież z wielu innych elementów np. wyświetlających listę plików i katalogów należących do projektu to również jest przydatny element więc warto go mieć gdzieś pod ręką – na wszystko więc powinno znaleźć się miejsce na monitorze.
Nie zapominajmy również o środowiskach testowych czyli np. o różnego rodzaju emulatorach. Nie wiem jak wam ale mi zdecydowanie lepiej się pracuje kiedy w momencie kompilacji kodu, mogę szybko sprawdzić jego rezultaty działania. Warto tutaj zwrócić uwagę na klasyczny przypadek z spotykają się developerzy zajmujący się front-endem. W momencie pracy nad stylami dla danej strony www szybki podgląd live pozwalający ocenić dotychczasowe efekty potrafi naprawdę znacznie przyspieszyć pracę oraz zwiększyć jej komfort.
Do tego wszystkiego dochodzi również szybki dostęp do przeglądarki internetowej oraz wyszukiwarki – w końcu jest to główne narzędzie pracy programisty ;)
Parametry techniczne
Biorąc pod uwagę nasze rozważania w poprzednim akapicie zastanówmy się nad tym jakimi parametrami technicznymi powinien charakteryzować się idealny monitor dla programisty?
Podczas pracy chcielibyśmy aby:
- było wyświetlane jak najwięcej linijek kodu,
- był szybki dostęp do środowisk uruchomieniowych,
- był dostęp do przeglądarki internetowej.
Proporcje
Zaczniemy może od zastanowienia się nad proporcjami ekranu. Tutaj na samym wstępie warto podkreślić, że monitory z proporcjami ultra-panoramicznymi zbyt użyteczne nie będą podczas pracy. Moim zdaniem najlepszy wybór to będzie monitor panoramiczny z funkcją PIVOT, która umożliwi przekręcenie go na bok oraz zmianę orientacji wyświetlanego obrazu. To idealnie przyda nam się podczas pisania kodu. Dobrym wyborem będą również monitory o proporcjach 5:4, 4:3 (kwadratowe) lub ostatecznie po prostu panoramiczne 16:9.
Rozdzielczość
Jeśli zastanawiacie się nad monitorem oferującym obraz w rozdzielczości 2K, bądź 4K to warto tutaj sobie na wstępie powiedzieć, że tak naprawdę w pracy programistycznej nie ma to większego znaczenia. Moim zdaniem spokojnie wystarczy monitor FULL HD ale oczywiście jeżeli dysponujecie większym budżetem to możecie pokusić się o wyższą rozdzielczość, a potem samemu wybrać z jakiej będziecie chcieli skorzystać. Warto tutaj mieć na uwadze fakt iż przy większych rozdzielczościach elementy na ekranie są coraz mniejsze.
Przekątna
Jaka przekątna jest optymalna podczas pracy? Tutaj powtórzę to co napisałem na początku artykułu czyli w skrócie jeśli zastanawiacie się nad dużym monitorem, to zmieńcie swoje plany. Przy wielkim ekranie nie będzie się wam wygodnie pracowało bowiem ciężko będzie ogarnąć wzrokiem wszystkie elementy. Lepiej kupić dwa monitory np. 23” i uzyskać większą przestrzeń niż jeden 27”. Ja osobiście celował bym tutaj w 22”-24”.
Matryca
Jeśli chodzi o matrycę to mamy tutaj w zasadzie dwie opcje do wyboru: TN oraz IPS. Czym one się różnią? Tym, że matryce IPS posiadają szybszy czas reakcji i lepsze odwzorowanie kolorów, natomiast matryce TN są znacznie tańsze. Dla programisty są jednak ważne kąty widzenia oraz kontrast.
Czas reakcji
Czas reakcji nie jest jakoś zbyt ważny warto jednak żeby to było mniej niż 5ms (ja obecnie używam monitor który ma chyba 4ms ale to naprawdę w pracy programisty jest nie odczuwalne).
Budżet
Jaką kwotę należy sobie zarezerwować na zakup monitora? Na pewno gdzieś w okolicach 1 000 zł, jeśli chcemy dwa monitory to trzeba się nastawić na wydatek ponad 2 000 zł. Ceny ciekawych monitorów kształtują się w okolicach 1 000 – 1 500 zł. Warto jednak przed zakupem sprawdzić różne zniżki w sklepie bądź poszukać promocji, na przykład w formie kodu rabatowego dostępnego dla sklepu X-kom.
Podsumowanie
W pracy programisty dobry monitor to podstawa, warto więc dobrze zastanowić się przed zakupem oraz co najważniejsze nie ulec pokusie kupna gorszego urządzenia ze względu na cenę. Jeśli nie mamy pieniędzy na dwa monitory to lepiej kupić jeden lepszy niż dwa gorsze ale tańsze. Mam nadzieję, że ten krótki poradnik rozwiał wasze wszystkie wątpliwości, a jeśli nie to zapraszam do dyskusji w komentarzach.
Wpis ma charakter komercyjny.
„- było wyświetlane jak najwięcej linijek kodu kodu” – 2 razy „kodu”; plus, po co? piszesz cała/y klasę/moduł na raz bez przewijania? 20 linijek starcza aż nadto; moje zdanie oczywiście :)
Bardzo pomocne jest to, żeby na ekranie wyświetlać jak najwięcej kodu, pisząc metodę chcę np. wiedzieć jakie mam inne metody w klasie albo sprawdzić jak coś napisałem w innym miejscu itp. takich rzeczy jest naprawdę sporo, a niepotrzebne scrollowanie mi osobiście przeszkadza w pracy, nie bez powodu „kwadratowe” monitory cieszą się popularnością wśród programistów.
Jako że zaczynam programować to zauważam że właśnie im więcej linijek wyświetlonych na ekranie tym lepiej. Wolę jednak aby był panoramiczny, IDE lubią zająć bocznymi toolbarami połowę ekranu, tak że czasem kod jest zasłonięty. A nie będę ich wyłączał z zamiarem otworzenia ich za chwilę ;P. Chociaż marzę o pierwszym monitorze z pivot’em.
„Tym, że matryce IPS posiadają szybszy czas reakcji”
IPS nie ma szybszego czasu reakcji…
To tak naprawdę zależy od modelu, standardowy monitor z matrycą IPS ma mniejszy czas reakcji, niż standardowy monitor z matrycą TN.
Wiem, że jest to stary artykuł, ale nawet wtedy to co napisałeś nie jest prawdą. Matryce TN mają znacznie szybszy czas reakcji, dlatego często są użyane przez graczy. Jest to okupione wieloma innymi problemami, np. kątami widzenia, czy odwzorowaniem kolorów (względem IPS), czy kontrastem, względem VA.
Od artykułu minęło już ponad dwa lata.
Obecnie są dostępne w miarę przystępnej cenie monitory 34 calowe 21:9.
Do ok 2 tys da się coś wyhaczyć.
Co myślisz o używaniu do programowania takiego właśnie zamiast 2 monitorów i splitowania go na dwa ekrany (w zasadzie kwadratowe wtedy) ?
Dodatkowy bonus jest taki, że można go używać też jako jednego całego ekranu np. do obejrzenia filmu szkolenia itp.
Szczerze to nie wiem. Nigdy takiego monitora nie używałem więc nie wiem na ile takie rozwiązanie będzie użyteczne. Zastanawia mnie też jak chcesz „rozwiązać” ten „podział” na dwa monitory. Wątpię żeby to jakoś sensownie miało działać.
Są dwa sposoby:
Ręcznie po prostu ustawiając okna obok siebie, w rozmiarach jakie komu pasują.
Albo niektóre monitory mają to wspomagane programowo (tzw screet split).
np. https://www.lg.com/us/support/video-tutorials/CT10000018-1441921251016-split-screen-software
Windows 10 ma. Wystarczy przesunac okno do brzegu ekranu i automatycznie ofertuje podzial na pół. Jeden monitor dzielony na pół jest dobry. Gdy masz dwa, tez musisz przeciągać te aplikacje na osobne ekrany, myszka ucieka nie raz i trzeba dobrze celowac w zamknij/pomniejsz. Kup taki, który ma 5XXX x 1440. taki monitor kosztuje okolo 1000 euro w DE.
Pierwsza i najwazniejsza sprawa to akceptowalne DPI. Najrozsadniejsze ma 23.5/24″ przy FHD. Jak ktos lubi wytezac wzrok to prosze bardzo. Ekwiwalentem dla QHD jest 32″, wiec jedno sie tu zgadza, tj. 2×24″. 22″ (z reguly 21.5) ma juz poronione dpi. Zeby bylo troche lepiej to zamiast 16:9 zalecam 16:10 + pivot, chociaz watpie zebym do niego przywykl z uwagi na rozklad w aktualnych IDE.
Matryca PLS w zupelnosci wystarcza.
Z kolei do programowania gier i tak potrzebny bedzie dodatkowy ekran 4k :)
Podsumowujac, dla programisty spoza gamedevu wystarczy 2x24x400zlxsamsung :)