Funkcje w C++ cz. I
Funkcja w programowaniu to pewien blok kodu, który wykonuje określone zadanie i zwraca bądź też nie jakąś konkretną daną określonego wcześniej typu (np. int, double czy string). Dzięki funkcją program…
Funkcja w programowaniu to pewien blok kodu, który wykonuje określone zadanie i zwraca bądź też nie jakąś konkretną daną określonego wcześniej typu (np. int, double czy string). Dzięki funkcją program…
Czasami podczas pisania programów komputerowych musimy przypisać jakąś daną załóżmy typu double do innej zmiennej, która niestety jest już innego typu. W takim przypadku z pomocą przychodzą nam tak zwane…
C++ zawiera bardzo interesujący operator sizeof, który umożliwia programiście sprawdzenie ile pamięci zawiera dany typ lub obiekt. Jest to funkcja szczególnie przydatna zwłaszcza kiedy mamy do czynienia z nowymi typami,…
Typ wyliczeniowy enum w C++ daje programiście bardzo dużo ciekawych możliwości, a co najważniejsze rozwiązuje wiele problemów na jakie można natrafić podczas tworzenia oprogramowania. Takim podstawowym zastosowaniem typu wyliczeniowego enum jest na…
Instrukcja typedef pozwala programiście między innymi nadać jakąś inną nazwę już istniejącemu typowi. Popatrzmy na przykład: Instrukcja: int wiek; jest równoważna instrukcji: typedef int wiek; wiek twojWiek; //oznacza: int twojWiek;…
Osobiście nie jestem wielkim zwolennikiem używania tablic przechowujących dane typu char ale niestety czasami są one niezbędne i to nie tylko przy rozwiązywaniu różnych zadań programistycznych. Tablica przechowująca znaki ma…
Tablice dwuwymiarowe to nieco bardziej rozbudowane tablice jednowymiarowe. Tworzy się je w następujący sposób: typ_danych_jakie_bedziemy_przechowywac nazwa_tablicy[ilosc_wierszy][ilosc_kolumn]; int m = 21; char tablica[23][m]; //tablica o rozmiarze 23×21 przechowująca dane typu char int…
Do tej pory w poprzednich artykułach na temat C++, operowaliśmy na zwyczajnych zmiennych które przechowywały jakieś dane. Zazwyczaj były to dane liczbowe, ciągi znaków lub wartości typu bool, true oraz false (prawda, fałsz). Ale…
Instrukcja wyboru Switch w C++ jak i każdym innym języku programowania, to tak naprawdę zagnieżdżone If’y. Ogólna składnia tego elementu nie jest zbyt skomplikowana, a wygląda mniej więcej tak: switch(operator_sterujacy) //operator…
Pętla While jest jedną z najczęściej stosowanych pętli przez programistów. Umożliwia ona, sprawdzenie warunku logicznego na samym początku w przeciwieństwie do instrukcji DO WHILE gdzie warunek ten sprawdzany jest na końcu. (UWAGA: Pętla DO-WHILE…
Pętla iteracyjna (pętla licznikowa) to rodzaj pętli w ramach, której następuje wykonanie określonej liczby iteracji. Do kontroli ilości wykonanych iteracji w pętli FOR stosuje się specjalną zmienną sterującą (kontrolną lub licznikową). Przejście do…
Instrukcja warunkowa IF to jeden z elementów języka C++, który wykorzystywany jest najczęściej przez programistów. Jego składnia do zrozumienia jest bardzo prosta, aby więc wytłumaczyć jak to wszystko działa posłużę…