Informacje o nowych artykułach oraz akcjach edukacyjnych prosto na Twojej skrzynce e-mail!

Programowanie

Funkcje w C++ cz. I

Funkcja w programowaniu to pewien blok kodu, który wykonuje określone zadanie i zwraca bądź też nie jakąś konkretną daną określonego wcześniej typu (np. int, double czy string). Dzięki funkcją program…

Czytam dalej →

Operatory rzutowania w C++

Czasami podczas pisania programów komputerowych musimy przypisać jakąś daną załóżmy typu double do innej zmiennej, która niestety jest już innego typu. W takim przypadku z pomocą przychodzą nam tak zwane…

Czytam dalej →

Operator sizeof w C++

C++ zawiera bardzo interesujący operator sizeof, który umożliwia programiście sprawdzenie ile pamięci zawiera dany typ lub obiekt. Jest to funkcja szczególnie przydatna zwłaszcza kiedy mamy do czynienia z nowymi typami,…

Czytam dalej →

Typ wyliczeniowy enum w C++

Typ wyliczeniowy enum w C++ daje programiście bardzo dużo ciekawych możliwości, a co najważniejsze rozwiązuje wiele problemów na jakie można natrafić podczas tworzenia oprogramowania. Takim podstawowym zastosowaniem typu wyliczeniowego enum jest na…

Czytam dalej →

Instrukcja typedef w C++

Instrukcja typedef pozwala programiście między innymi nadać jakąś inną nazwę już istniejącemu typowi. Popatrzmy na przykład: Instrukcja: int wiek; jest równoważna instrukcji: typedef int wiek; wiek twojWiek; //oznacza: int twojWiek;…

Czytam dalej →

Jak pomieścić wszystkie dane? Czyli tablice dwuwymiarowe w C++

Tablice dwuwymiarowe to nieco bardziej rozbudowane tablice jednowymiarowe. Tworzy się je w następujący sposób: typ_danych_jakie_bedziemy_przechowywac nazwa_tablicy[ilosc_wierszy][ilosc_kolumn]; int m = 21; char tablica[23][m]; //tablica o rozmiarze 23×21 przechowująca dane typu char int…

Czytam dalej →

Więcej danych – czyli tablice jednowymiarowe w C++

Do tej pory w poprzednich artykułach na temat C++, operowaliśmy na zwyczajnych zmiennych które przechowywały jakieś dane. Zazwyczaj były to dane liczbowe, ciągi znaków lub wartości typu bool, true oraz false (prawda, fałsz). Ale…

Czytam dalej →

Instrukcja wyboru SWITCH w C++

Instrukcja wyboru Switch w C++ jak i każdym innym języku programowania, to tak naprawdę zagnieżdżone If’y. Ogólna składnia tego elementu nie jest zbyt skomplikowana, a wygląda mniej więcej tak: switch(operator_sterujacy) //operator…

Czytam dalej →

Pętla WHILE oraz DO-WHILE w C++

Pętla While jest jedną z najczęściej stosowanych pętli przez programistów. Umożliwia ona, sprawdzenie warunku logicznego na samym początku w przeciwieństwie do instrukcji DO WHILE gdzie warunek ten sprawdzany jest na końcu. (UWAGA: Pętla DO-WHILE…

Czytam dalej →

Pętla iteracyjna FOR w C++

Pętla iteracyjna (pętla licznikowa) to rodzaj pętli w ramach, której następuje wykonanie określonej liczby iteracji. Do kontroli ilości wykonanych iteracji w pętli FOR stosuje się specjalną zmienną sterującą (kontrolną lub licznikową). Przejście do…

Czytam dalej →

Instrukcja warunkowa IF w C++

Instrukcja warunkowa IF to jeden z elementów języka C++, który wykorzystywany jest najczęściej przez programistów. Jego składnia do zrozumienia jest bardzo prosta, aby więc wytłumaczyć jak to wszystko działa posłużę…

Czytam dalej →

Pin It on Pinterest